Aquest matí ens hem
despertat amb ganes d’observar les petites coses que fan de l’educació a Finlàndia,
una de les millors del món. Hem deixat a un cantó la decepció en veure que la metodologia
que segueixen alguns mestres és més aviat tradicional i ens hem esforçat a ser
positives i aprendre dels detalls que marquen la diferència.
Avui doncs, gràcies
a aquest canvi de mirada i al fet d’haver pogut participar i interactuar amb
els alumnes d’algunes classes, ens hem sentit molt realitzades i il·lusionades
de nou.
Ens ha agradat molt
veure que els nens s’aixecaven de la cadira, que intervenien i que estaven
motivats per aprendre. Trobem interessant que no totes les activitats siguin
dins l’aula. Avui, a l’escola s’hi respirava un ambient molt acollidor i no es
feia estrany trobar alumnes repartits en grups, fent feina per tots els racons.
També hem pogut
veure creativitat, iniciativa pròpia i treball en grup, tot i que el docent
segueix delimitant bastant les pautes de treball. Hem vist alumnes cantant,
tocant instruments, cuinant, jugant, dialogant i fent recerca d’informació amb
diferents suports.
Com pot ser que la
situació educativa canviï tant d’un dia per l’altre?
Ens hem adonat que el funcionament d’una classe canvia
segons la intervenció del mestre. Ja sabíem que a Finlàndia cada docent té la
llibertat de plantejar les seves classes com vol, però en cap moment creiem que
aquesta “llibertat” fos tan real. Els mestres distribueixen el mobiliari de l’aula
com volen, utilitzen la metodologia que creuen més convenient i organitzen els
continguts curriculars com els hi sembla. Aquest fet enriqueix molt la feina
del mestre i ens fa reflexionar sobre la confiança que hi ha entre l’equip
docent.
En cap moment hem vist un mestre qüestionant la feina d’un altre sinó
tot el contrari, tothom confia en la feina dels seus companys i pensem que això
és un aspecte molt rellevant per aconseguir una bona educació amb objectius
compartits.
Ara bé, si els
mestres tenen la llibertat de decidir COM ensenyar, PER QUÈ tots fan servir el
llibre de text?
Seguirem buscant
respostes...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada