dimarts, 13 de desembre del 2016

Més enllà de l'escola

Després d’un mes a Finlàndia podem començar a respondre algunes de les preguntes que ens han acompanyat des del moment que vàrem escollir venir a aquest país tan fred!
Avui ens volem centrar en alguns dels aspectes que fan del sistema educatiu finlandès, un dels més reconeguts mundialment.

L’èxit educatiu d’aquest país, no només recau en l’acció educativa del centre, sinó que va més enllà de les portes de l’escola i engloba tots els subsistemes que componen el sistema educatiu.
Xavier Melgarejo (2013)[1], psicòleg i pedagog especialitzat en el sistema educatiu finlandès ha investigat les claus de l’èxit de l’educació a Finlàndia. L’autor defineix el sistema educatiu com el conjunt d’influències educatives que una persona rep des del seu naixement fins a l’edat  adulta. Això significa que és molt més ampli que el sistema escolar i que en la seva globalitat té la finalitat específica de reproduir els valors, les actituds, els conceptes i les normes de tal societat. Melgarejo menciona els tres components essencials d’un sistema educatiu que són els subsistemes familiar, sociocultural i escolar. Aquests mantenen una relació d’interconnexió i retroalimentació entre ells, tenen la seva dinàmica interna amb objectius, finalitats i estructures pròpies, però tots comparteixen un nucli de valors recollits a la constitució del país.

L’equitat i l’eficiència són els valors centrals que donen força al sistema educatiu finlandès, juntament amb el desenvolupament personal com a ésser humà.
Aquests valors es veuen reflectits en tots els aspectes de la societat i això fa que tant la població, la família i l’escola treballin conjuntament per seguir avançant.


Un altre aspecte rellevant que intervé en l’èxit del sistema educatiu finlandès és l’estabilitat legislativa que ofereix un model educatiu estàtic i d’èxit. També cal mencionar la llibertat i l’autonomia que tenen els centres per interpretar la llei. L’estat s’encarrega de crear el currículum, que seguidament passa a mans del municipi, el redacta d’acord amb les seves necessitats i finalment l’escola l’adapta i l’amplia per posar-lo en pràctica seguint els ideals del centre.

El fet que el municipi se centri en els mateixos fonaments educatius fa que totes les escoles siguin públiques i de qualitat. Tant és així que les famílies no trien les escoles dels seus fills, sinó que obtenen una plaça al centre educatiu més proper al seu domicili. Així doncs, els infants mai caminen més de 2 kilòmetres i mig per arribar a l’escola.
Aquest fet demostra la confiança que s’avoca en el sistema escolar i en els mestres en general. Aquí no existeix la figura de l’inspector/a, no es qüestiona ni se supervisa la feina dels docents, suposadament, tots els mestres passen per una formació universitària de primer nivell. Aquest tema però, es mereix un altre post!!

Pels més curiosos, aquí teniu uns quants llibres que us explicaran amb més detall les singularitats d’aquest país i la seva educació.







[1] Melgarejo, X. (2013). Gracias Finlandia. Plataforma Actual. Barcelona.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada